De impact van kwalitatieve productinformatie.

Nieuws

Je ziet iets en raakt geïnspireerd. Je gaat online op zoek en begint, gebaseerd op omschrijvingen, te zoeken. Al snel geef je op omdat je resultaten niet opleveren wat je wenst.

Ervaring leert ons dat er nog heel wat merken zijn die productinformatie enkel verwerken in lange beschrijvingen, die geen filter- en/of zoekmogelijkheden aanbieden of producten uploaden zonder bijpassende informatie.

kwalitatieve productinformatie op scherm

Ontbrekende of onvolledige productinformatie maken het vinden van een product moeilijk. En dat is net waar de meeste consumenten allergisch aan zijn geworden. In deze blog meer over hoe je als merk potentiële consumenten behoudt en verder naar je toe trekt op basis van je productinformatie.

Opvullen ontbrekende productinformatie

Iedereen predikt dat het een must is om je kritische informatie in je productcatalogus beter te organiseren en regelen. De realiteit rond verplichte velden en haar implementatie is echter gecompliceerder.

Productcatalogi zijn vandaag enorm uitgebreid. Enerzijds is het een uitdaging om de integriteit van zo’n grote hoeveelheid gegevens te waarborgen. Anderzijds heb je steeds meer competitieve retailers. Deze moeten inzetten op productdata die zowel de eisen van klanten beantwoordt als die van voortdurend veranderende zoekalgoritmen.

Om de aanwezigheid van productinformatie te valideren en de volledigheid te garanderen, moet je:

  1. De unieke combinatie van kritische informatie kunnen definiëren die consumenten nodig hebben voor elk producttype.
  2. Informatie in verschillende talen, regio’s en verkoopkanalen kunnen brengen.
  3. Snel en efficiënt ontbrekende informatie in de volledige productcatalogus kunnen identificeren en optimaliseren.

Structuur is key!

De meeste merken bieden een divers gamma van producten aan met verschillende productkenmerken. Een grootwarenhuis verkoopt bijvoorbeeld witten sneakers, alsook droge kattenvoeding en verschillende types smartphones. De informatie die de consument voor elk van deze producten wenst te ontvangen is zeer uiteenlopend. Toch dienen ze in dezelfde catalogus te worden opgenomen. Start dan ook steevast bij het definiëren van welke informatie je consumenten nodig hebben.

Een goed opgebouwde productcatalogus mag honderden – zelfs duizenden attributen hebben. Wanneer deze goed georganiseerd en geclassificeerd worden op basis van producttype structuren met unieke vereisten per producttype, kan je verantwoord verder. Stem je verplichte velden af op de unieke vereisten van elk producttype, dat is de basis van alles.

Gaten in je productcatalogus dichten. Betrek Induxx.

Een catalogus van 100.000 producten met 50 attribuutvelden heeft 5.000.000 datapunten die moeten worden ingericht en gecontroleerd. Een bijna onoverkomelijke inspanning wanneer je productinformatie verspreid is over meerdere bronnen, elk met hun eigen waarheid. Denk aan een ERP, e-commerce website of zelfs Excel spreadsheets.

We helpen je graag verder bij de opzet en implementatie van een PIM-systeem dat het zwaarste werk doet bij deze inspanning.

Vervolgens gaan we op zoek naar de ontbrekende informatie en zetten we in op productiviteitstools, automatisatie en oplossingen die het mogelijk maken voor je leveranciers om ontbrekende informatie aan te vullen.

Productinformatie en Customer-experience

Wanneer je als consument snel en vlot tot het gewenste product komt, spreek je over een positieve gebruikerservaring. Wanneer je consumenten kunnen vertrouwen op gevalideerde informatie zonder dat ze dienen te valideren/vergelijken dan bouw je aan je klantenretentie. Hoogwaardige gegevens maken dat consumenten herhaaldelijk kopen, terwijl slechte gegevens je meestal een verkoop kosten.

Rich-content, SEO-optimalisatie en merchandising zijn onderliggend afhankelijk van volledige en nauwkeurige productgegevens. Merken die investeren in volledige productinformatie ondervinden dan ook een positief rimpeleffect. Wij helpen jou de verwachtingen van je klanten te overtreffen en meer dan genoeg overtuigende informatie te bieden. We helpen je bezoekers bij het vinden van wat ze zoeken op jouw e-commerce waarbij je merkambassadeurs creëert.

Contacteer ons nu of bekijk onze aanpak.

Ontdek onze andere blogs

Nieuws

Groei met Shared Catalogs en Onboarder

Nieuws

PXM Maturity Assessment

Nieuws

De Akeneo Unlock Champions awards

Menu