Wanneer je nog maar net werkt met DAM (Digital Asset Management), zal je al snel merken dat de zoekfunctie cruciaal is bij het beheren en organiseren van al je assets. Om een optimale zoekervaring te bekomen, zijn correct gelabelde en getagde assets een must.
Eindeloze lijsten met willekeurige assets uit tal van verschillende collecties zijn een nachtmerrie. Het doorbladeren van 20 dezelfde foto’s, om net die ene te vinden die u zoekt, ook. Zet daarom in op asset libraries, een zoekfunctie die werkt, tijd bespaart en je leven makkelijker maakt.
In deze blog geven we graag enkele tips om meer te halen uit je DAM-zoekprogramma.
Geweldige taxonomie of inventaris
Een goede inventaris is de basis van een geoptimaliseerde DAM-bibliotheek en bepaalt het succes of het falen van de DAM-implementatie. Best logisch, want een slecht-georganiseerde bibliotheek is weinig aanlokkelijk om te gaan gebruiken.
Het labelen van mappen en structuren maakt het navigeren veel vlotter en de zoek ervaring prettiger. Bovendien creëer je een structurele lay-out die je gemakkelijk verder kunt uitdiepen. Zo is je DAM geschikt om mee te groeien zonder de structuur telkens overhoop te moeten gooien.
Gereguleerde woordenlijst
Een overvloed aan woordenschat in je DAM-bibliotheek, doe toch maar niet. Wél aangeraden is het gebruik van een woordenlijst waar iedereen zich aan kan vasthouden. Denk aan logisch opgebouwde categorieën, wel of geen gebruik van specifiek jargon, kleurspecificaties…
Kies voor trefwoorden die iedereen begrijpt, denk aan projectnamen, namen van merken, campagne-specifieke woorden… Wanneer je met externe merken of partners samenwerkt, houdt een vooraf vastgelegde woordenschat voor labeling en tagging iedereen op dezelfde golflengte.
Asset namen
“Het beste biertje in heel België”, of “Amberkleurig bier – Streekbier Limburg”? Wanneer je je assets omschrijft hou je best in je achterhoofd dat meningen weinig belang hebben. Prioriteir is dat elke asset gemakkelijk terug te vinden is door producteigenschappen.
Metadataproces
Metadata zijn korte stukjes productomschrijvingen die ervoor zorgen dat je iets terug kan vinden binnen je DAM – op zoekmachines tout court. Wanneer je assets oplaadt in je DAM verschijnen invulvelden waar je inhoudelijke informatie kan ingeven. Denk aan copyright, de maker, thema’s, tags… Daar kan je later dan gemakkelijk op filteren, bijvoorbeeld wanneer je op zoek bent naar een asset van een specifieke leverancier.
Conclusie
Bezint eer ge begint. Bekijk samen met je DAM-partner en categoriemanagers welke logische structuur je hiervoor kan inrichten en die mee kan groeien met je organisatie. Focus erop dat assets makkelijk en snel vindbaar moeten zijn. Naamgeving, tags… kunnen daarbij van cruciaal belang zijn.