Gebruiksvriendelijk productbeheer op maat van Light Gallery.

Brussel, België

Akeneo

Microsoft Dynamics Shopware & Marketplaces channelengine kanaal

Integraties

Azure database, Detach bundle

Bezoek Light Gallery

Over

Light Gallery betreft een retailorganisatie die deel uitmaakt van Signify Belgium.
U kunt bij Light Gallery terecht wanneer u op zoek bent naar sfeervolle verlichting en bijpassende armaturen.

Bovenop een uitgebreide en innovatieve collectie merken en kwaliteitsproducten biedt Light Gallery advies voor elk verlichtingsproject. Dankzij hun jarenlange ervaring en een grote verscheidenheid aan projecten in woningen, bedrijven, restaurants en winkels, zijn ze geëvolueerd van een eenvoudige verlichtingswinkel naar een échte partner die meedenkt met de klant om een lichtoplossing aan te bieden.

Light Gallery streeft ernaar u zo goed mogelijk te ondersteunen door middel van een persoonlijke benadering. Light Gallery creëerde hiervoor conceptstores met de nadruk op productbeleving. Verschillende “experience” ruimtes in de winkel helpen de klant om de juiste verlichtingskeuze te maken.

Aanpak

Enkele jaren geleden implementeerde Light Gallery een nieuw ERP-systeem.
Deze voldeed aan de normen voor productcreatie, maar niet zozeer aan die van productbeheer.

Light Gallery werd geconfronteerd met omslachtige processen wat betreft het wijzigen, verbeteren en uitbreiden van productinformatie. Het beheer van het productportfolio was allesbehalve gebruiksvriendelijk en resulteerde in een inefficiënte product management workflow.

Daarenboven zorgde de koppeling met meerdere externe systemen (bv. webshop) voor tal van moeilijkheden. De noodzaak om een oplossing te vinden voor beide problemen werd een prioriteit voor Light Gallery om digitaal uit te kunnen breiden.

Uitdagingen

  • Weinig gestructureerd productbeheer
  • Omslachtige processen omtrent productinformatie
  • Geen betrouwbare koppelingen met externe platformen

Aanwinsten

  • Kwalitatieve connectie tussen productbeheer en digitale schermen in de winkel
  • Meer en kwalitatievere websitebezoekers
  • Sterke daling productgerelateerde vragen

Zoektocht naar een PIM systeem

Light Gallery stemde de behoeften en vragen af met verschillende vendoren en implementatie partners. Induxx demonstreerde een mogelijk traject en oplossingen aan de hand van een gebruikscasus. Daarbij werden heel wat sterktes van Akeneo PIM door Induxx uitgelicht. Verdere gesprekken met Akeneo als vendor bevestigden tevens de keuze voor Induxx als meest ervaren partner.

Al snel werd duidelijk dat Akeneo een oplossing betrof die elke retailorganisatie ten goede komt. Daarbij was de zeer gebruiksvriendelijke User Interface die aangepast kan worden aan de specifieke noden van deze retailorganisatie de doorslaggevende factor om voor Akeneo te kiezen.

Verloop van het project

Induxx streeft voortdurend naar first-time-right principes. Teneinde dat te bereiken werd er gekozen voor een gefaseerde aanpak met duidelijk afgebakende mijlpalen. Op deze manier kunnen er, indien nodig, tijdig aanpassingen en optimalisaties doorgevoerd worden.

De gemaakte stappen stonden steeds in het teken van het bereiken van een zo hoog mogelijke gebruikerservaring via gebruiksvriendelijke digitale interfaces. Met behulp van Akeneo PIM is Light Gallery vandaag in staat om digitale schermen te implementeren die meer productbeleving bieden aan klanten. Akeneo werd hiervoor opgezet als een gecentraliseerd systeem waar productcreatie plaatsvindt.

De op maat gemaakte Product Export oplossing, met alleen ontbrekende benodigde attributen, zorgt ervoor dat Light Gallery op een efficiënte manier in productinformatie kan voorzien.

Bovendien werd een geautomatiseerde mass-import en productkoppeling van image assets in Akeneo PIM opgezet. Dit met behulp van de Induxx Azure connector. Hierdoor kan Light Gallery haar image assets in een eenvoudig te beheren gecentraliseerde omgeving plaatsen, opslaan en ontsluiten naar verschillende touchpoints (webshop, verkoopschermen en creatieve afdeling).

Om de cirkel helemaal rond te maken werd een koppeling tussen Akeneo en Shopware opgezet om de website alsook de digitale schermen in de concept stores te voeden met de productinformatie vanuit Akeneo.

Deze laatste koppeling was van groot belang aangezien slechts 25% van het assortiment in de winkels getoond wordt en het resterende deel van de collectie via deze digitale schermen verkocht moet worden.

Concrete wins na de PIM implementatie

Dankzij één gecentraliseerd systeem en het realiseren van volledigheid van informatie is het aandeel productgerelateerde vragen, van consumenten of winkelbedienden, met 60% gedaald. Bovendien is er 25% meer verkeer op de website (vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden) en was er stijging van 42 seconden in de tijd die op de website werd doorgebracht.

Dankzij de implementatie van Akeneo, de koppelingen met andere systemen en het verbeterde product managementproces kan Light Gallery voortaan op jaarbasis een halve FTE (full-time equivalent) anders inzetten.

Heb jij na het lezen van deze case meer interesse gekregen in Akeneo en zou je meer informatie willen krijgen? Aarzel zeker niet om ons te contacteren. Met behulp van een korte demo weet je exact wat Akeneo voor jouw bedrijf kan betekenen!

Heb je hulp nodig voor je product info?

Wij helpen je graag verder!