Succesvolle omnichannel strategie voor Veritas

België, Luxemburg

Akeneo PIM CE

ProFashionAll, Magento 2, Productsup

Integraties

ProFashionAll, Magento 2

Bezoek Veritas

Veritas is een Belgische winkelketen, met winkels in België en Luxemburg, die over een uitgebreid assortiment beschikt. Je vindt er accessoires, sieraden, kousen, naaimateriaal en allerlei hobbymaterialen om zelf creatief aan de slag te gaan.  

Ze verkopen bestaande merken maar hebben ook private labels zoals Insua voor shapewear, sokken, panty’s en sOxi voor broeken en sokken.  

Uitdagingen bij het beheer van productdata

Een uitgebreid productassortiment en beperktingen binnen hun ERP-structuur maakten het beheer van de productgegevens tot een lastige opgave. Snel reageren op actua en sommige producten in een mum van tijd live zetten, was zo goed als onbestaande.    

Bovendien merkte het marcomteam veel hindernissen op als het ging om de consistentie van hun productgegevens, zoals beschrijvingen, merken, kleuren, afbeeldingen, enz. 

Het Akeneo PIM implementatie traject

De implementatie van PIM maakte deel uit van een groter e-commerce traject gebaseerd op Akeneo, Magento 2 en Mulesoft als integratie framework. Akeneo PIM was pionier in de grotere ommezwaai die Veritas wilde maken.  

Gefaseerd werd de koppeling met ERP gemaakt, vervolgens werd het verouderde PIM systeem (Sparkow) vervangen, en tenslotte zag een nieuwe, op Magento 2 gebaseerde, webshop het levenslicht, dewelke gevoed wordt met verrijkte Akeneo PIM productdata. 

De verschillende fasen en snelheden werden afgestemd op de behoeften van Veritas. In de PIM discovery fase werd voldoende tijd genomen om samen te werken met de verschillende stakeholders (logistiek, creatief team, e-commerce) om zo het maximale uit het PIM project te halen.  

Tijdens de PIM modelleringsfase was er een sterke focus op de ERP-datastructuur en de specifieke vereisten van de nieuwe webshop. 

Induxx’s mapping bundle

Om zoveel mogelijk data uit het ‘beperkte’ ERP in de nieuwe Akeneo PIM structuur te gieten, gebruikten we onze mapping bundle. De mapping bundle stelt Veritas in staat om op een flexibele en automatische manier producten aan te maken, te koppelen aan seizoenen met specifieke promoties en meteen ook Google merchant data te koppelen. 

Producten zoals linten en stoffen worden in PIM automatisch voorzien van verkoopbare strekkende meterwaarden met minimum- en maximumbestellingen. Commerciële kleur- en maatgegevens worden in PIM automatisch verrijkt op basis van kleur- en maattabellen. We gebruikten onze expertise om de Akeneo standaard functionaliteit uit te breiden met nieuwe attribuuttypes. Op deze manier kan Veritas snel zelf ageren om de benodigde afwijkingen op de automatisch gevulde velden in PIM aan te passen. 

Product images worden automatisch gekoppeld aan de producten in PIM op basis van hun bestandsnamen en opgeslagen op een AWS S3 asset container van Veritas. De Induxx AWS S3 connector zorgde er dus voor dat zowel tijdens het onboarden als het koppelen van de images, de Akeneo applicatieomgeving nooit belast werd met de images zelf. 

Veritas schakelde ook de Induxx Magento 2 Seamless Integration Bundle  in om automatisch producten aan te maken en te updaten in Magento. Alle product gerelateerde Magento data van attributen, opties, attributen sets, afbeeldingen, tot zelfs custom media gallery rollen worden aangestuurd door deze bundel. De mogelijkheid om ook selectief producten naar Magento te sturen heeft hierbij een doorslaggevende rol gespeeld.  

Naast de sterke out-of-the-box functionele basis die deze bundel bevat, hebben we op verzoek van Veritas specifieke features geleverd. Zo werden Akeneo submodellen automatisch geconverteerd naar Magento configurables en werden commerciële meterwaarden van een Akeneo PIM product meteen als Magento voorraadattributen aangeleverd. 

Heb je hulp nodig voor je product info?

Wij helpen je graag verder!